fbpx

prof. Mats Lidström

Członek Jury
Wiolonczela / Królewska Akademia Muzyczna w Londynie

Szwedzki solista, kameralista, kompozytor, pedagog i wydawca. Urodzony w Sztokholmie, mieszka w Londynie. Profesor i wykładowca Królewskiej Akademii Muzycznej w Londynie i równorzędnie – z Peterem Adamsem – solista w Oxford Philomusica. Koncertuje na całym świecie, a jego grę wyróżnia niezwykła głębia brzmienia instrumentu i nadzwyczajna wirtuozeria. Gra na wiolonczeli „Grützmacher” Josepha Antonius Rocca z 1857.

Studiował u Maji Vogl w Konserwatorium w Göteborgu oraz w klasie Leonarda Rose’a w Juilliard School of Performing Arts. Był uczniem Pierre’a Fourniera, Janosa Starkera, Lynna Harrella i Suzanne Bloch (muzyka renesansu). Był wykładowcą na Uniwersytecie w Göteborgu, prowadził warsztaty mistrzowskie na uczelniach muzycznych w San Francisco, Cleveland i Oberlin, w Australii, Brazylii, Kolumbii, Portugalii, Hiszpanii, Polsce, Bułgarii, Danii, Wielkiej Brytanii i Szwecji.

Założyciel projekt „Expansions” – corocznego kursu letniego dla wiolonczelistów, skupiającego się na fundamentach technicznych, niezbędnych do wyrażania muzycznych pomysłów.

Jako solista występował i nagrywał z London Symphony Orchestra, Royal Philharmonic Orchestra, BBC Symphony Orchestra, Deutsche S.O. Berlin, Filharmonią Czeską i Dallas Symphony, z takimi dyrygentami jak André Previn, Vladimir Ashkenazy, Andrew Litton, Maxim Szostakowicz i Leif Segerstam.

Jako kameralista występował m.in. w Alice Tully Hall (Nowy Jork), Théâtre du Châtelet i Cité de la Musique (Paryż), Musikverein (Wiedeń), Gulbenkian (Lizbona), Berwald Hall (Sztokholm), University Hall (sala Pokojowej Nagrody Nobla, Oslo) oraz w salach Barbican, Wigmore, Królowej Elizabeth i Royal Festival Hall w Londynie.

Grał jako pierwszy wiolonczelista z Royal Philharmonic Orchestra, Royal Swedish Opera i Norrköping SO (Szwecja) oraz gościnnie w London Symphony Orchestra, Philharmonia, Britten Sinfonia i St. Martins-in-the-Fields of London, BBC i Royal Scottish National Orchestras, Royal Concertgebouw, filharmoniach w Los Angeles i Oslo, Bergen, orkiestrach Bournemouth i Royal Liverpool Philharmonic oraz w czołowych orkiestrach symfonicznych Szwecji.

Jego żywe zainteresowanie repertuarem wiolonczelowym zaowocowało kilkoma wysoko cenionymi i nagradzanymi płytami (m.in. „Record of the Month” i Płyta Tygodnia BBC Music Magazine oraz The Guardian; Diapason dOr za album z muzyką Karola Koechlina). Solista i kameralista w licznych nagraniach wydawnictw: EMI, Deutsche Grammophone, Decca, BIS, Hyperion, Musica Sveciae, Opus 3, Caprice Records. Wraz z Vladimirem Ashkenazym dokonali nagrań kompozycji Rachmaninowa i triów fortepianowych Szostakowicza.

Autor opracowania „The Orchestral” (wyd. Boosey & Hawkes), właściciel wytwórni CelloLid.com., promującej kompozycje własne artysty oraz transkrypcje utworów na wiolonczelę, m.in. w serii „Jeśli Bach był wiolonczelistą. Autor zbioru „Rozgrzewki dla Wiolonczelistów” i „Piękna Gamy” (powstałej dzięki grantowi badawczemu z Królewskiej Akademii Muzycznej).

 

fot. arch. Oxford Philharmonic

Inni jurorzy

Pozostałe newsy