1.10.2025 | g. 18:00
Sala Teatralna Pałacu Kultury Zagłębia
Wykonawcy:
- Seina Matsuoka (Japonia) – skrzypce
- Joanna Natalia Ślusarczyk – dyrygentka
- Polska Orkiestra Symfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa
Repertuar:
- Michał Spisak – Trzy miniatury na małą orkiestrę
- Antonín Dvořák – IX Symfonia „Z Nowego Świata” e-moll op. 95
- Karol Szymanowski – II Koncert skrzypcowy op. 61
fot. ©Jean-Baptiste Millot
Joanna Natalia Ślusarczyk | dyrygentka – absolwentka Dyrygentury Symfoniczno-Operowej na Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach, w klasie maestro Mirosława Jacka Błaszczyka (dyplom z wyróżnieniem). Jest również absolwentką Akademii Muzycznej w Krakowie (dyplom z wyróżnieniem). Laureatka nagród na Międzynarodowych Konkursach Dyrygenckich. W 2022 zdobyła II miejsce na „La Maestra Competition” w Paryżu, podczas którego otrzymała także Nagrodę Główną Stowarzyszenia Orkiestr Europejskich „Echo Prize” oraz Nagrodę Główną Orkiestr i Filharmonii Francuskich. Jest również laureatką II miejsca na Międzynarodowym Konkursie Dyrygenckim „Jeunesses Musicales” w Bukareszcie, III miejsca na „First European Union International Conducting Competition” w Sofii, I miejsca na „London Classical Soloists Conducting Competition” w Londynie oraz Specjalnego Wyróżnienia na „The BMW International Conducting Masterclass and Competition” w Portugalii. W listopadzie 2023 zdobyła nagrodę dla „Najlepszego Polskiego Dyrygenta” podczas „XI Międzynarodowego Konkursu Dyrygentów im. Grzegorza Fitelberga” w Katowicach, otrzymując jednocześnie zaproszenia do poprowadzenia koncertów od kilkunastu polskich filharmonii.
Jest laureatką programu Narodowego Instytutu Muzyki i Tańca „Dyrygent-Rezydent” oraz Międzynarodowego Programu Mentorskiego Petera Eötvösa w Budapeszcie. Zdobyła Nagrodę Główną maestro Daniele Gattiego podczas Festiwalu „Accademia Musicale Chigiana” we Włoszech. W 2022 została wybrana do kolejnych dwóch programów mentorskich: „Taki Alsop Conducting Fellowship Mentoring Program” i „La Maestra Academy 2022-2024”. We wrześniu 2024 została nominowana do prestiżowej nagrody polskiego towarzystwa muzycznego Koryfeusz Muzyki Polskiej w kategorii „Odkrycie Roku”. Poza licznymi koncertami w kraju dyrygowała również w Stanach Zjednoczonych (Illinois, Ohio), Izraelu, Norwegii, Szwecji, Islandii, Wielkiej Brytanii, Portugalii, Francji, Niemczech, we Włoszech, Rosji, Bułgarii, Rumunii, Ukrainie i na Węgrzech.
Poprowadziła koncerty między innymi z takimi orkiestrami jak: Orchestre de Paris w Filharmonii Paryskiej, Royal Stockholm Philharmonic Orchestra, Orquestra Gulbenkian w Portugalii, Orchestre Pasdeloup, Orchestre National Bordeaux Aquitaine, Orchestre National de Metz, Orchestre National de Cannes, Orchestre National de Lille, Paris Mozart Orchestra, Pannon Philharmonic, Bucharest Symphony Orchestra, Danubia Orchestra Óbuda, Moldova Philharmonic Iasi, Chorakademie i Orchesterakademie WDR w Kolonii, Operaens Sinfonietta, London Classical Soloists Orchestra, Orquestra Clássica do Sul, Orquestra da Costa Atlantica, Pazardjik Symphony Orchestra, Orchestra Giovanile Italiana, Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Krakowskiej, Filharmonii Śląskiej, Opery i Filharmonii Podlaskiej, Filharmonii Świętokrzyskiej, Filharmonii Zielonogórskiej, Polskiej Filharmonii Bałtyckiej, Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus, Płocka Orkiestra Symfoniczna, Toruńska Orkiestra Symfoniczna.
Na początku 2023 zadebiutowała w Opéra de Tours Grand Théâtre, gdzie jako kierownik muzyczny przygotowała i poprowadziła premierę opery G. Donizettiego „Lucie de Lammermoor” w wersji francuskiej. W latach 2009-2019 była kierownikiem artystycznym Małopolskiej Orkiestry Kameralnej, a także dyrygentem Krakowskiej Młodej Orkiestry Kameralnej, z którą odbyła kilka zagranicznych tras koncertowych. Uhonorowana została między innymi „Stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego”, „Stypendium Stołecznego Królewskiego Miasta Krakowa”, „Stypendium Małopolskiej Fundacji Stypendialnej Sapere Auso”, a także „Nagrodą Główną Powiatu Krakowskiego” za wybitne osiągnięcia w dziedzinie twórczości artystycznej, upowszechniania i ochrony kultury.
fot. Monarca Studio
Seina Matsuoka – japońska skrzypaczka mieszkającą w Wiedniu. Studiowała w Japonii pod kierunkiem prof. Machie Oguri, studentka prof. Michaela Frischenschlagera od 2017 i prof. Petera Schuhmayera od 2022, pod kierunkiem prof. Stefana Mendla w zakresie muzyki kameralnej na Uniwersytecie Muzyki i Sztuk Scenicznych w Wiedniu. W 2019 została wybrana jako półfinalistka Konkursu Królowej Elżbiety 2019, a w 2022 zdobyła I nagrodę na 1. Międzynarodowym Konkursie Skrzypcowym VŠMU, I nagrodę na 26. Międzynarodowym Konkursie Muzyki Kameralnej „Giulio Rospigliosi” jako duet fortepianowy, nagrodę jury na 8. Międzynarodowym Konkursie Muzycznym Sendai oraz nagrodę specjalną na 10. Międzynarodowym Konkursie Skrzypcowym Fritza Kreislera (2022). Laureatka I nagrody w II Międzynarodowym Konkursie Muzycznym im. Karola Szymanowskiego w Katowicach (2023).
fot. Polska Orkiestra Symfonia Iuventus
Polska Orkiestra Symfonia Iuventus – powstała z inicjatywy Jerzego Semkowa, jednego z najwybitniejszych dyrygentów polskich. Utworzona przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego na mocy rozporządzenia z 1 października 2007 r. jest państwową instytucją artystyczną. Głównym jej celem jest stworzenie młodym muzykom szansy na artystyczny debiut orkiestrowy i przygotowanie ich do pracy w podobnych zespołach zawodowych. W skład Orkiestry wchodzą najzdolniejsi absolwenci i studenci uczelni artystycznych, którzy nie ukończyli 30 lat. Sinfonia Iuventus rozpoczęła działalność artystyczną w czerwcu 2008 r. Współpracowała z wieloma uznanymi dyrygentami, takimi jak: Jerzy Semkow, Kazimierz Kord, Jan Krenz, Krzysztof Penderecki, Gabriel Chmura, Antoni Wit, Tadeusz Strugała, John Axelrod, Charles Dutoit, Juozas Domarkas, Grzegorz Nowak, Jerzy Maksymiuk, Michaił Jurowski, Tadeusz Kozłowski, Andrzej Boreyko, Marek Pijarowski, Mirosław Jacek Błaszczyk, Jerzy Salwarowski, Evgeny Volynsky, Gerd Schaller, Eugene Tzigane, Massimiliano Caldi, Andriy Yurkevych, Tadeusz Wojciechowski, Marcin Nałęcz-Niesiołowski, Łukasz Borowicz, oraz solistami, wśród których byli m.in. Konstanty Andrzej Kulka, Piotr Paleczny, Ivan Monighetti, Zakhar Bron, Krzysztof Jakowicz, Tatiana Szebanowa, Janusz Olejniczak, Jonathan Plowright, Abdel Rahman El Bacha, Eugen Indjic, Krzysztof Jabłoński, Olga Pasiecznik, Jadwiga Rappé, Vadim Repin, Jan Stanienda, Tomasz Strahl, Alena Baeva, Leszek Możdżer, Yulianna Avdeeva, Agata Szymczewska, Jakub Jakowicz, Piotr Pławner, Patrycja Piekutowska, Łukasz Kuropaczewski. Orkiestra zrealizowała szereg rejestracji płytowych, radiowych oraz telewizyjnych dla Universal Music, CD Accord, DUX, Polskiego Radia, Albany Records, TVP Kultura, Warner Classics. Szczególne miejsce w dyskografii Orkiestry zajmują dwie płyty z repertuarem symfonicznym: Schubert (2008) i Czajkowski (2010), zarejestrowane pod batutą Jerzego Semkowa. Ważną pozycję zajmują w niej również płyty z muzyką Krzysztofa Pendereckiego pod jego dyrekcją – komplet symfonii (20102012) oraz płyty z koncertami solowymi (2014–2018). Wybrane wydawnictwa z tej serii zostały uhonorowane wyróżnieniami, m.in. nagrodą International Classical Music Award (2014 i 2016). Orkiestra występowała na wielu estradach koncertowych oraz podczas licznych festiwali w Polsce i za granicą: w Austrii (Musikverein), Chinach (National Grand Theater), Francji (Grand Auditorium UNESCO, Palais de la Musique et des Congrès), Hiszpanii (Auditorio Nacional de Música), Niemczech (Konzerthaus), Portugalii (Grande Auditório), Włoszech, Szwajcarii, na Litwie i Ukrainie. W sezonie artystycznym 2017/2018 zespół zrealizował współczesne prawykonanie opery sakralnej Mojżesz Antona Rubinsteina pod batutą Michaiła Jurowskiego oraz półsceniczną wersję opery Cyganeria Giacoma Pucciniego pod dyrekcją Tadeusza Kozłowskiego. Od kwietnia 2009 r. Orkiestra jest członkiem Europejskiej Federacji Narodowych Orkiestr Młodzieżowych, a od września 2018 r. Zrzeszenia Filharmonii Polskich. W listopadzie 2013 r. Krzysztof Penderecki objął Orkiestrę honorowym patronatem artystycznym. W 2018 r. Orkiestra obchodziła jubileusz dziesięciolecia działalności artystycznej, a podczas koncertu 8 października w Filharmonii Narodowej w Warszawie oficjalnie przyjęła imię Jerzego Semkowa.